Happy ForeVer

Happy ForeVer

Saturday, October 12, 2013

fast cooking...

weekend datang lagi
so if weekday tak masak xde la rasa guilty sgt
tapi weekend, ha ha plan nak masak canggih2 tapi turn up maggie 2 minit gak
but last friday otw balik merambu dari KLCC
member aku MAZ promote hommemade malay paste brand SURI
dia kata dia browse on the net
terpaksalah sbb 2 maid dia dah cabut lari
so kenala dia berperang kat dapur utk masak dengan mudah and cepat plus sedap
dia suggest kat aku brand SURI

lepas aku found out SURI tu dok kat pandan indah
maka menggeletikla aku nak order
so lepas dpt contact no kat fb page
aku terus call
tanpa byk soal, sedap ke tak sedap terus order 4 jenis
kari seafood/ ikan, kari daging/ayam/ telur
rendang, asam pedas and ayam masak merah
best part, dia deliver kat kita
so total suma RM26, ah ok la tu
daripada dok beli bahan2 last2 masuk tong sampah gak
pagi tadi mmg dah siap2 beli bahan mentah kat HERO
so sbg percubaan try dgn ayam masak merah dulu
cara2nye camni la....

so lepas goreng ayam
terus letak paste ni dalam periuk
aku guna half je, then masuk ayam yg dah goreng tadi plus bawang besor potong bulat
biarkan 10 minit, then angkat
pastu makan ler ngn nasi panas
maka arini aku jd isteri mithali sikit la sbb buat ayam masak merah, sayur kangkung, dendeng daging (beli la kat bank smlm) and ikan goreng (yg tak silap dah 2 weeks frozen)
wp bukan original recipe aku, tapi x kisahla yg penting aku yg masakkan tuk hubby
dapat la gak arapnye bau syurga
nak rasa air tangan aku sendiri, kang jadi ayam masak kicap lak
almaklum skill masak dah lama hilang

bila tanye hubby psl ayam msk merah
dia kabo "ok la, boleh makan"
bunyi slow jer, tapi xpela think POSITIVE wei
aku conclude kiranye "ok la boleh beli lagi"
yang penting PANTAS!
esok aku update psl asam pedas pulak kay...
sesiapa yg berminat leh cari "perencah makanan Suri" kat fb page
chow....






No comments:

Post a Comment

sharing ideas